Besvärliga kunder

Det finns vissa kunder som är betydligt besvärligare än andra, men det finns också de som är helt katastrofala. Det som många inte inser med grafiker är att det krävs väldigt mycket arbete för att ta fram en grafisk manual eller enbart en logotyp, och ju fler småändringar som kommer under arbetets tid, desto längre tid kommer det också att ta. Det är ju en självklarhet att jag fakturerar för alla de timmar som jag avsätter för ett arbete, men att sedan se reaktionen från vissa när de ser summan får mig att tappa hoppet om mänskligheten.

Det verkar nämligen vara så att människor tror att grafisk design är bland det enklaste man kan göra. Det är väl bara svänga ihop lite bilder och färger med text, verkar de flesta tycka. Men det är så mycket mer bakom som de inte ser, tankeverksamheter och noggrant valda vägar som leder fram till det som är ett företags essens. Jag är inte någon som gillar att göra hafsverk, men med tanke på hur mycket de efterfrågar för en så liten budget så går det inte att komma fram till annat. Och ändå har de mage att kritisera och begära än mer.

Som tur är så är långt ifrån alla kunder på det här sättet. De allra flesta gångerna har vi tydliga premisser som vi arbetar med, där det också finns ett samarbete som fungerar friktionsfritt. Det är de uppdragen som får mig att fortsätta med mitt arbete, för det är i de uppdragen som jag utvecklas som mest och hjälper kunderna som allra bäst. Min passion för det här yrket driver mig och glada tillrop, och bra fakturor, är såklart förtjänsten av det jag gör!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *